Wednesday, January 26, 2011

99 Hari Kisah Klasik "Budak kacamata" : Lautan Keinsafan

Part 1 : makmal
“Awak  datang sini nak buat eksperiment ke nak berangan..? “sindiran haikal mematikan lamunan aku..
“La..macam mane awak boleh tahu saya tengah berangan nie..awak usya saya ekk... “aku cuba berseloroh..
“Saya nak ingatkan awak..,kalau setakat datang makmal nie sekadar nak tayang muka awak yang tak lawa tue,baik tak payah la..banyak lagi keje lain saya boleh buat daripada tengok muka awak kat sini.. “sindiran pedas daripada haikal serta merta membuatkan air muka aku berubah..
************************************************************
Part 2 : bilik kuliyah
“Apsal  beb..?? “semacam jer aku tengok ko nie.. “ tegur hani, teman seangkatan aku
“a’ah la beb..apsal muka ko  cam udang kena bakar jer..” muni menambah
“ish..kalau kau udang, memang dah lame aku telan..hahahaha...” hani berseloroh sambil memegang bahu aku
“Ishhh..ko nie apehal hah..? “aku menepis tangan muni secara tiba tiba
“kalau kau nak buat lawak..,nak perli2..kau pergi cari orang lain..jangan nak cari pasal dengan aku .. “muni terdiam kaku..tanpa sepatah bicara..mungkin dia tak menjangkakan gurauannya tadi disambut dengan api kemarahan aku yang sedang menyala2..
“Ika..aku mintak maaf..aku tak sengaja.. “ika menitiskan air mata sambil memeluk aku yang sedang kemarahan..
Kelembutan suara muni menyebabkan aku tersedar
“Muni..aku yang patut mintak maaf dengan kau..aku tak sepatutnya tengking kau tadi..aku mintak maaf..aku betul2 tak sengaja.. “aku membalas pelukan muni..



Aku sbg zulaikha haziqah abdul rahim..
seorang yang cukup terkenal dengan sikap panas baran di kalangan pelajar2 kolej..tapi...jauh di sudut hati aku..aku tak pernah terniat untuk berkasar dengan sesiapa pun..aku akui..memang aku seorang yang agak kasar..tapi..tu hanya pada luaran..tidak pada dalaman..aku juga punya fitrah seperti kebanyakan gadis gadis lain..berjiwa lembut..Cuma ntah mengapa..semua tu tidak terserlah pada luaran..
Ahmad haikal safeen
seorang pembantu makmal di kolej. Seorang yang cukup ego dengan wanita dan suka mencari kesalahan orang lain.
Muni , hani
Rakan sekelas ika. Sentiasa di posisi ika dalam apa jua keadaan sekalipun.
***************************************************

“Dah3..kau tak payahla nak berdrama depan aku plak..geli aku tengok..berpeluk2 depan student lain.. “tiba tiba haikal muncul dari belakang
“Eh,ko buat ape kat sini hah..?suka hati aku la , aku nak buat ape pun..yang kau sibuk nie apehal..?dalam makmal,bolehla kau nak berlagak dengan aku..sebab tugas kau jaga makmal..tapi dalam kelas, sori la bro... “aku membalas dengan pandangan tajam ke arah haikal
“Aku pun takde masa nak berlagak dengan kau..pandang muka kau pon buat aku tak lalu makan tau..?dan..kau tak payah nak berdalih dengan aku lagi..kau ingat aku tak tau ape yang kau dah buat kat makmal??kau rosakkan hasil kajian aku kan??kau ingat mentang2 kau student ,kau sorang je yang buat eksperiment??kau ingat pembantu makmal cam aku nie kolot sangat ke hah..?? “persoalan haikal yang bertalu talu menyebabkan aku mula rasa tak selesa
“Apsal kau nie suka sangat cari pasal dengan aku hah..?kau tuduh2 aku,kau nampak ke aku yang buat..? “aku cuba mencari alasan
“Ehh..kalau bukan kau ,sape lagi yang buat keje2 tu..kau sorang je yang masuk makmal hari ni..aku dah check dalam buku rekod tu..lagipon...untuk pengetahuan kau..makmal kolej yang kau blaja nie..berteknologi tinggi..ada cctv.. ““so..kau tak payahla nak buat2 tak tau plak.aku nampak muka kau dalam rakaman cctv tu...”haikal mula meninggikan suara
“ataupun..kau nak aku laporkan pada pihak atasan...dan..kau akan digantung pengajian sebab melanggar etika sebagai seorang pelajar kolej.. “ohh..tidak..mesti parents kau menangis bila dapat tau anak kesayangan diorang kena gantung pengajian...dan masa tu..aku hanya mampu tersenyum je tengok kau ..tu pun dari jauh la..sebab kau dah takde kat kolej nie lagi..haha... “sambungnya lagi.
ugutan haikal mengundang kerisauan di hati aku
“Ok..fine..aku mengaku..memang aku yang rosakkan hasil kajian kau..puas hati ..?”aku akhirnya mengalah
“Haa...kalau daripada tadi kau mengaku kan senang..tak payah susah2 aku nak fikir idea nak ugut kau..”haikal menjawab sambil tertawa melihat muka aku yang dah macam cacing kepanasan
***************************************************
Part 3 : kolej kediaman
“Aku bengang betol la dengan si haikal tu..ade ke patut die suruh aku tulis “saya mintak maaf cik haikal..saya janji saya akan jadi budak baik..” sebanyak 10 muka surat..ehh..ape die ingat aku nie budak sekolah tadika ke nak suruh buat macam tu..?come on la..takde masa aku nak layan kerenah die yang menjengkelkan tu.. ..orang gila macam die je buat keje2 macam tu..”aku mengadu pada muni pada suatu petang..
“Mamat tu memang gila..suka cari pasal dengan orang.. aku dengar cerita, petang tadi geng izah kena bersih makmal..sebab tumpahkan bahan kimia pe ntah masa buat eksperiment..mengamuk sakan si haikal tu..sampai bergegar tiang letrik kat tepi jalan...”rungutan muni membuatkan aku tergelak
“Hahahaha..serius..?mesti buruk kan muka die bila marah..? masa aku wat kes hari tu pun muka die dah macam singa mengaum..nie kan plak sampai bergegar tiang letrik..aku tak boleh bayang la..hahaha...”aku tertawa mengenangkan perangai gila2 si haikal
***************************************************
Part 4 : makmal
“Mane tugasan yang saya suruh awak buat?” Soal haikal sebaik sahaja aku melangkah masuk ke makmal
“Hmm..ade kat atas meja cik haikal..”aku membalas
“Awak nie kalau tak menipu dengan saya sehari boleh tak?”haikal menyoal
“Tipu ape plak cik haikal..kan saya dah bagitau tadi..saya dah letak atas meja cik haikal..susah sangat ke nak faham..?”mood aku mula berubah menjadi dingin
“Saya baru je sampai dalam makmal nie..kasut pun belum  bukak..bilik saya pun masih lagi berkunci.. macam mane awak boleh masuk..?”haikal cuba menduga
Aduhh...aku mendengus sendirian..ternyata lakonan aku sentiasa gagal setiap kali cubaan menipu si haikal
“Hah..kenapa diam..?dah takde alasan dah ? setakat tu je student degree berfikir..?sia2 jer mak bapak hantar belaja 4tahun..ada otak, bia beku macam tu je..bukannya nak berfikir..
 ika..,dengan orang lain bolehla awak nak bagi alasan..tapi dengan saya..boleh pergi mampos la..”herdikan haikal skali lagi mengundang kemarahan aku
by the way..awak jangan ingat awak boleh lepas macam tu je..saya nak awak hantar tugasan tu hari ni jugak..saya bagi awak masa sampai pukul 5 petang nie ..kalau takde jugak atas meja saya..tau la nasib awak lepas nie..”haikal sempat bersuara sebelum beredar pergi
***************************************************
Part 5 : bilik ketua jabatan
“Zulaikha haziqah abdul rahim..”
“saya prof..”
“ape masalah awak sebenarnya..”?soal professor zakaria ,ketua jabatan sains dan teknologi
“Hmm..bukan salah saya prof..haikal tu memang sengaja cari pasal dengan saya..die tu memang tak boleh tengok saya senang langsung..bukan saya je yang kena prof, kawan kawan saya yang lain pun kena buli jugak dengan si haikal tu .”.aku cuba meraih simpati daripada prof
“Sebagai seorang mahasiswi, awak sepatutnya tunjuk teladan yang baik kepada semua pekerja di sini..saling menghormati antara satu sama lain..yang muda menghormati yang tua ..dan begitu jugak sebaliknya..”profesor memulakan bicara
“Tapi prof...”aku cuba  membantah tapi ternyata professor lebih cekap membidas hujah aku
“Sebagai seorang yang professional, saya takkan bertindak terburu-buru dengan menggantung awak daripada meneruskan pengajian di sini..jalan penyelesaian, saya nak awak jumpa cik haikal, dan mintak maaf dengan dia..
Aku mendengus sendirian
***************************************************
Part 6 : makmal
“hmm..saya dah tengok tugasan awak..bagus..i like it..”
“Tapi..tak sangka plak perempuan ego macam awak nie akhirnya tewas jugak di tangan saya..”
Pujian berbaur sindiran daripada haikal sekali lagi menguji kesabaran aku
Namun...
 “thanx cik haikal..hmm pasal hari tu..saya nak mintak maaf sangat3...”
Haikal terdiam..mungkin terkejut dengan tindakan aku
“ada apa-apa lagi yang boleh saya bantu cik haikal?”aku cuba mengubah topik perbualan
Haikal masih membisu..
“ok lah cik haikal, kalau takde apa-apa lagi, saya mintak diri dulu”aku tersenyum sambil berlalu meninggalkan haikal yang kebingungan
***************************************************
Part 7: kafetaria
“hmm cik haikal, petang nanti saya nak guna makmal tuk continue saya punya research..cik haikal free x?”aku memulakan perbualan
“hmm..awak nie mengigau ke ape..?sejak bila plak awak pandai berlembut dengan saya nie..rasa macam mimpi je..hahhahaha”persoalan aku dibalas dengan hilaian menggila daripada haikal
“saya tak bergurau la cik haikal..saya serius..tapi..kalau cik haikal sibuk..,takpe la..saya tangguh dulu pun takpe..saya mintak diri dulu..”aku cuba memulakan permainan kata kata
“ehhh..ika..ok2..saya mintak maaf ..hmm..ok..saya tunggu awak petang nie pukul 5 kat makmal..”haikal membalas
Aku mengangguk lalu menuju ke dewan kuliyah
***************************************************
Part 8 : makmal
Aku meneruskan kerja kerja amali tanpa mempedulikan haikal yang sedari tadi asyik memperhatikan aku
“hmm..kenapa dengan awak nie..?demam ke..?senyap jer..”haikal mula mencuri perhatian aku
“takde lah ..saya sihat je..sibuk nak siapkan projek ni..”aku membalas ringkas
“ika...”
belum sempat haikal menyambung  perbualan ..tiba tiba...
Pranggg...........haikal terlanggar barisan kelalang kon yang aku letak di penjuru meja untuk menjalankan eksperimen
“Cik haikal..!”aku menjerit
“Cik haikal ok ke?”aku mula berlembut apabila melihat muka haikal mulai pucat.mana tak nyer, dah sebulan aku design eksperiment untuk research aku..bila dah ready nak buat, tetiba si haikal ni plak cari pasal..dah la bahan bahan yang aku guna tu kena order awal sebulan..bila dah dapat, jadi macam ni..mau nyer tak menyirap darah aku..tapi..aku cuba berlagak tenang
“cik haikal ok?”aku mengulangi persoalan apabila tiada sahutan daripada haikal
“hmm..saya ok..ika..,saya betol2 mintak maaf..saya tak niat pon nak spoil kan eksperiment awak..saya memang tak sengaja..”haikal bersuara sayu seolah2 meraih secebis simpati daripada aku
it’s ok cik haikal..small matter je..benda tu tak penting..boleh order lain..yang penting cik haikal tu..ada kena tumpahan chemical tak dekat baju..solution tu berasid cik haikal..”aku cuba menyedapkan hati haikal yang masih dihantui rasa bersalah
“takde..saya ok..saya mintak maaf sangat3..saya janji saya akan dapatkan bahan2 yang awak perlukan untuk eksperiment ni secepat mungkin..”
it’s ok cik haikal..tak payahla nak berjanji plak dengan saya..nanti saya cuba dapatkan bantuan saripada prof..cik haikal jangan risau k..”aku cuba memujuk haikal
***************************************************
Part 9 : dewan kuliyah
“ika, apsal aku tengok ko dengan haikal tu bukan main mesra lagi skrang..dulu bukan main lagi menyampah dengan si haikal tu..”hani menegur aku sebaik sahaja sesi pembelajaran tamat
“mana tak mesranya..gi makan sama2..outing sama2..gi tengok wayang pun sama2..yang dok berdua-duaan dekat dalam library semalam tu pun ko dengan mamat sengal tu jugak kan..?ape kes?”muni menyambung
“ko jangan cakap ko dah jatuh hati dengan si haikal tu plak ika..hahaha..”hani menyambung lagi sambil menguntum senyuman yang penuh bermakna
“ape yang  korang dok bebelkan nie..salah ke aku nak berbaik dengan dia..tapi aku takde la terdesak  sangat sampai nak kapel ngan mamat tu..korang jangan risau la..”aku cuba mempertahankan diri
***************************************************
Part 10 :parking kereta
Satu kemalangan kecil telah berlaku di tempat letak kereta berhadapan dewan utama. Kelihatan kelibat Haikal di tempat kejadian
“apehal nie cik Haikal?..”aku bertanya dengan tergesa gesa setelah melihat haikal baru bangun daripada mengangkat motosikalnya
“kereta depan mengundur tak tengok belakang..kebetulan saya kat belakang kereta tu tadi..so, injured cket la..”haikal menjawab
Aku merapati haikal, berlagak seperti seorang doktor yang cuba merawat pesakit
“ish..teruk jugak luka cik haikal nie..kalau dibiarkan, takut jangkitan kuman plak nanti..jom saya hantarkan cik haikal ke hospital.. “aku menawarkan diri untuk membantu haikal
“hmm..takpe cik..saya yang salah..bia saya yang hantarkan dia ke hospital...”kedengaran suara dari arah belakang..mungkin pemandu kereta tadi..aku cuba mengagak
“takpe cik..saya teman wanita dia..biar saya yang hantar dia..”aku menawarkan diri sekali lagi..sesekali aku mencuri pandang ke arah haikal..ada riak terkejut pada wajahnya..aku membiarkan dia kebingungan sekali lagi
“hmm..kalau dah cik cakap macam tu..saya undur diri la ye..neway..terima kasih banyak ye cik..”
“sama-sama..”aku menjawab ringkas lalu memapah haikal masuk ke dalam kereta
Part 11 : hospital (sejurus selepas haikal mendapatkan rawatan)
“kenapa awak mengaku awak ni teman wanita saya?”haikal bersuara setelah agak lama membisu
“kenapa plak..?ok pe?”aku cuba menduga hati haikal
Haikal hanya mampu mengetap bibirnya
Aku mengerti maksud haikal..namun..aku cuba berlagak biasa
“ jujur saya cakap..saya meluat bila awak buat pengakuan macam tu..”haikal menjawab sambil menunjukkan riak wajah yang penuh dengan kebencian
Statement berani mati daripada haikal menyebabkan aku tersentap . keegoan yang aku cuba hapuskan sebelum ini ternyata kembali mengganas
“ehh..kau ingat aku kempunan sangat ke dengan kau hah..?”api kemarahan aku tidak dapat dibendung lagi..
Haikal tersentap
“kalau kau meluat dengan aku..aku 10 kali meluat dengan kau..!”aku meluahkan rasa marah sebelum pergi meninggalkan haikal terkontang kanting keseorangan di hospital

***************************************************
Part 12 : kolej kediaman
Sebulan  sebelumnya..
“ika, ko yakin ke dengan keputusan ko..?” soal muni apabila aku mula mengatur strategi untuk mengenakan si haikal
“of course la muni..kenapa?ko tak yakin dengan aku..?ko ingat aku nie penakut ke..?hei..kalo ko ingat aku nie penakut..memang ko silap besar la..”tindakan berani aku sedikit sebanyak membuatkan muni tidak senang duduk
“ko nak buat ape dengan mamat tu..cuba ko citer kat aku..”pujuk muni
“ko jangan risau la..aku takde la kejam sangat pon..aku just  akan buat sampai dia jatuh hati pada aku..dan bila dia dah suarakan isi hati dia..masa tu la jugak, aku akan tamatkan lakonan aku dengan senyuman yang kau sendiri tak pernah tengok sebelum nie..”
“ika..kalau ye pon kau berdendam dengan dia..kau jangan la sampai permainkan perasaan dia ika..aku tak sampai hati plak dengan mamat tu..”muni cuba membangkang tindakan aku
 “ko tak payah la nak berlagak baik dengan aku plak muni..ko dengan aku sama level  je perangai...i know what i do..just wait and see..biar dia tau cket sape aku..tapi sebelum tu..suka aku nak ingatkan kau..pliz keep it as a secret duhai miss munirah..”aku menamatkan perbualan
***************************************************
Part 13 : kolej kediaman
Kad yang diterima seminggu lalu dimasukkan kembali ke dalam sampul surat. Sudah seminggu aku mengamati bait- bait tulisan pada kad tersebut
“walimatul urus”
“Haikal safeen & mawarina shamsuri”
“23 disember 2005”
Aku membuka kembali lipatan nota yang dikirimkan oleh haikal kepada aku seminggu sebelum dia berangkat ke luar Negara
Untuk tatapan zulaikha haziqah,
Panggilan kecemasan daripada keluarga di kampung pada suatu hari menggemparkan semua yang hadir..pertunangan yang diikat selama 2tahun  terpaksa diputuskan lantaran permintaan daripada pihak wanita.. hati lelaki mana yang tidak runtun tatkala mahligai yang diimpikan berkecai begitu sahaja..namun, siapalah saya untuk menghalang segala apa yang berlaku..kita hanya mampu merancang..DIA yang menentukan segalanya..
Bermula saat itu..dunia terasa begitu kelam..gelap gelita..dunia bagaikan tidak lagi beerti bagi saya..saya mula bertukar menjadi seorang yang liar..saya sudah mula terjebak dengan gejala gejala yang tidak sihat.. berjinak jinak dengan arak dan dadah untuk melepaskan tekanan perasaan.. tak terdaya hati ini untuk menanggung dugaan yang hebat dariNYA.. peritnya hati ini hanya Tuhan sahaja yang tahu ..namun..Allah itu Maha Penyayang..yang Maha menyanyangi hamba2NYA..saya berjaya kembali ke pangkal jalan atas bantuan seorang rakan..
ika.. di saat awak membaca tulisan ini..saya telah pun pergi meninggalkan awak.. sukar untuk saya berterus terang..tapi itulah harga yang patut saya bayar atas kesilapan lalu..saya mengidap penyakit kanser pada tahap yang kronik..namun,saya bersyukur kerana telah diberi petunjuk untuk kembali ke pangkal jalan sebelum saya menutup mata...
sebelum terlambat saya nak ucapkan tahniah atas lakonan mantap daripada awak..untuk pengetahuan awak, muni telah pun menjelaskan segala-galanya kepada saya....saya sangkakan awak betul betul jujur dan ikhlas..rupa-rupanya sangkaan saya meleset sama sekali..luruh hati saya tatkala muni menjelaskan situasi sebenar.. namun.. tak pernah sekalipun saya menyalahkan takdir atas apa yang terjadi..sebab saya yakin pada janji Allah..dugaan adalah tanda kasih Allah pada hambaNnYA..Allah sentiasa memberi yang terbaik untuk hambaNYA..
satu permintaan saya , jadilah wanita yang punya kelembutan seperti kebanyakan wanita lain..sememangnya awak tampak kasar pada luaran..namun..fitrah wanita itu sentiasa dikaitkan dengan kelembutan..berilah yang terbaik untuk diri awak sendiri..kerana sebaik baik wanita adalah wanita yang solehah.. thanks for everything
aku menggengam kemas-kemas warkah tersebut dengan linangan air mata
“ika..bersabarlah atas apa yang berlaku..ajal dan maut semua dah ditentukanNYA..”muni merapati aku
“muni..aku betul betul menyesal..”titisan - titisan jernih kian membasahi pipi aku
“relakanlah pemergian haikal, ika..terimalah qada dan qadar yang telah ditentukan ..percayalah, pasti akan ada pelangi selepas hujan..”muni cuba menenangkan emosi aku yang kian berserabut
****jauh di sudut hati..aku bersyukur kerana masih lagi mempunyai teman yang sanggup berkongsi suka duka bersama aku..Aku hanyalah insan biasa yang punya kelemahan tersendiri..syukur kepadaNYA kerana masih lagi memberikan aku selautan keinsafan untuk kembali memuhasabah diri..***
Muhasabah Cinta-edCoustic
Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian darimu
Kini ku pasrahkah padamu..
Tuhan,
Baru ku sedar
Indah nikmat sehadir itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu..
Kata kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku..
Butir butir cinta air mataku
Teringat semua yang kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi...
Muhasabah cintaku..
****************tamat*******************
~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~ 


Hasil Karya : Budak kacamata

Untuk mengundi Budak kacamata, sila tinggalkan komen undian anda pada 'comment box' di bawah.




Untuk vote, anda boleh tinggalkan komen 'vote/undi' anda di kotak komen. Anda boleh tinggalkan vote mengikut cara masing-masing. Contoh komen vote/undi ;
~> Saya suka cerpen ini. I vote!
~> Vote!
~> Saya vote cerpen ini.
~> Saya undi!
~> Ana undi ini cerpen. Ente bagaimana?
***undian dari anonymous tidak dikira***
Good luck Budak kacamata! (^^,)

7 comments:

ciknadrahismail said...

ooyeah....like this cerpen..
saya vote ini..(^__^)
gud luck bdk kaca mata..

budak kacamata said...

thanx for the vote miss nadrah..huhu

sweet_girlz said...

sya vote citer ni....gud luck...

♥ Vee Violet ♥ said...

MisS NadRAH,
♥ Terima kasih daun keladi. :)

sweet_girlz,
♥ Thanks for the vote and thanks for reading. :)

Anonymous said...

vote...nape mati....

Cikli said...

ana undi.
boleh besarkan tulisang?

Antherium Luvie said...

Wow...amzing jln cter dier.
Best..Hope budak kaca mata
leh wat novel yg ag gempak and ala2 funny ckt. Tulisan bior bsr ckt.
All De Best...